FAQ

Här hittar du de vanligaste frågorna och goda råd:


LEVERANS

Leveranstid för varor

Alla varor i lager skickas senast 8 arbetsdagar från mottagandet av beställningen.

Dock går det ofta snabbare.

När levereras varorna?

Vi använder DHL och Postnord i Sverige.

Utskick från lagret kommer att ske inom 8 arbetsdagar och du kommer att få track & trace på det angivna telefonnummer och e-post,
när varan skickas från vårt lager.

Större varor skickas med DHL, och levereras alltid till trottoarkanten. Det vill säga speditören
levererar varan så nära ditt hem som möjligt, men bär inte in den och kan inte placera den på en specifik plats.
DHL kommer att kontakta dig före leverans och avtala en lämplig tidpunkt.

Mindre varor skickas med Postnord som levererar direkt till dig. Är du inte hemma så ingår Postnord-paketet
i din paketbrevlåda (om du har en) annars kan den hämtas i närmaste paketbutik dagen efter.

Vad kostar leveransen?

Fraktpriset kommer att bero på varans storlek, därför kan du alltid se slutpris och
transportör i korgen innan du köper.

Var är varan skickad ifrån?

Alla beställningar skickas direkt från vårt lager i Odense, Danmark, och du får spåret samma dag som det skickas.

Kan jag hämta min beställning hos dig och spara frakten?

Nej, det kan du tyvärr inte.

Vi erbjuder inte hämtning och leverans med en av
våra operatörer är det enda alternativet du har
genom att handla på www.vitavia.se

Vad ska jag göra innan transportören anländer?

Om det finns begränsade åtkomstvillkor för din adress, vänligen kontakta oss så snart som möjligt.

Avlastning sker intill vagnen och vid trottoarkanten, d.v.s. att transportföretaget inte är skyldigt att bära in godset i huset eller runt i trädgården utan så nära bostaden de kan.

Vad ska jag göra när varan levereras?

Kontrollera att antalet kolli stämmer överens med fraktsedeln som föraren medför. Skulle det finnas avvikelser, vänligen notera dem omedelbart på fraktsedeln.
 
Kontrollera varenda en för yttre synliga transportskador. Skulle du hitta några tecken på skada, vänligen skriv ner dem omedelbart på fraktsedeln som tillhandahålls av transportören. (t.ex. "kartong böjd", "kartong klämd", "papp trasig") Föraren bör ge dig tillräckligt med tid för att utföra denna kontroll. Ta även bilder som dokumentation vid transportskador.
 
Vänligen acceptera mottagandet av eventuella skadade paket (anges på fraktsedeln). När vi har undersökt ärendet skickar vi omedelbart nya delar för utbyte.

Kontakta vår kundtjänst omedelbart om transportskador upptäcks på +45 66 15 10 30

Finns det skador på min vara?

Om du upptäcker transportskador på din vara måste vi veta detta inom 7 arbetsdagar
efter mottagandet!

Fyll i formuläret "Anmäl transportskada" här.

Kom ihåg att vi behöver bilder på skadan.

Läs mer om detta i det bifogade dokumentet i ditt spår och spåra meddelande, den kan läsas här.

BETALNING

Vad kan jag betala med?

Vi tar emot betalning med:

Mastercard
VISA

När ta ut pengar?

Pengarna dras först när varorna lämnar vårt lager.

Däremot kommer beloppet att reserveras på ditt konto från det att du köper varan, så vi
ha trygghet i att kunna ta emot pengarna vid sändning av varorna.

AVBOKNING OCH RETURNERING

Kan jag returnera mitt köp till dig?

Om produkten köpts direkt från Vitavia har du som utgångspunkt
14 dagars ångerrätt. Detta börjar från den dag du tar emot varan.
Vi accepterar endast hävning av hela köpet och inte delar av det.

Tänk på att varan måste vara i originalförpackning, och så kan vara fallet
försämring av varans värde och därmed återbetalning om varan används.
Detta kontrolleras av vårt lager.

Alla returer måste avtalas med Vitavia innan du skickar!

Du måste själv ordna frakt och betalning för detta.

Returadress:

OPJ A/S
Volderslevvej 36A
5260 Odense S
Danmark

 

Jag har ångrat mitt köp!

Om produkten köps direkt från Vitavia erbjuder vi 14 dagars ångerrätt.
Kom ihåg att alla returer måste avtalas med oss ??innan du skickar, och
att du själv måste ordna transport av den köpta vara.

Om produkten är köpt via någon av våra många återförsäljare måste
du kontaktar denna, för råd och vägledning.

KLAGOMÅL OCH FRAKTSKADOR

Jag saknar delar eller glas till mitt växthus?

Om du upptäcker brister i produkten som skickats inom utsatt tid,
du kan skriva till oss direkt på kundeservice@vitavia.dk eller
fyll i formuläret: "Förfrågan om din beställning"

Finns det skador på min vara?

Om du upptäcker transportskador på din vara måste vi veta detta inom 7 arbetsdagar
efter mottagandet!

Fyll i formuläret "Anmäl transportskada" här.

Kom ihåg att vi behöver bilder på skadan.

Läs mer om detta i det bifogade dokumentet i ditt spår och spåra meddelande, den kan läsas här.

RESERVDELAR & GLAS

Jag saknar några bitar av glas eller polykarbonat?

Allt glas och polykarbonat måste köpas via vår webshop, här på vitavia.dk

Du kan inte beställa saker som inte är listade i webshopen.

Hitta glas och polykarbonat här!

Jag behöver reservdelar till mitt växthus

Vi lagerför ett stort antal reservdelar så att du kan njuta av dina
Vitavia växthus så länge som möjligt.

Alla reservdelar måste köpas via vår webshop här på Vitavia.se

Hitta reservdelar här!

Kan jag hämta min beställning hos dig och spara frakten?

Nej, det kan du tyvärr inte.

Vi erbjuder inte hämtning och leverans med en av
våra operatörer är det enda alternativet du har
genom att handla på www.vitavia.se

MONTERINGS- OCH MONTERINGSANVISNINGAR

Jag har kastat min guide, vad gör jag?

Inga problem, du kan alltid hitta den senaste monteringsanvisningen för
ditt Vitavia-växthus på denna sida, klicka på länken nedan:

Monteringsanvisningar

Jeg vil gerne have monteret mit drivhus?

Vi erbjuder monteringsservice i hela landet!

Priserna är fasta oavsett bostadsort och kan ses under respektive
modell på sidan "VÄXTHUS".

Hitta den modell du vill ha och se priset under "MONTERING".

Första och högsta priset är installation på plan yta, d.v.s
bricka, träterrass, asfalt eller liknande.
Om ett pris kommer upp nedan detta kallas det punktgjutning,
och är ett tilläggspris om du vill ha ditt växthus punktgjutet 

Kan jag montera växthuset själv?

Det korta svaret är "Ja". Våra produkter är gjorda som en "Gör det själv" produkt,
och därför väljer de flesta också att själva montera sitt nya växthus.

Tiden för att montera ett växthus varierar mycket från hantverksskicklighet,
till växthusets storlek.
Men ett vanligt växthus som Merkur i storlek 9900 tar ca 2 personer, 2 arbetsdagar.

Till toppengo top